dijous, 22 de novembre del 2007

EL TEMA DE LA QUINZENA

BAIXA EL CONSUM DE MITJANS EN CATALÀ PER PART DELS JOVES


La Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC) ha presentat un informe sobre el consum mediàtic i cultural dels joves de parla catalana, és a dir, de Catalunya, València i les Illes Balears, titulat “La dieta mediàtica i cultural dels joves”, el qual conclou que el consum de mitjans entre els joves és molt superior en castellà que en català i que el consum dels joves de mitjans en català perd pes respecte al consum dels adults de mitjans en català.

L'estudi “La dieta mediàtica i cultural dels joves” també afirma que els joves d’aquestes tres comunitats autònomes dediquen una mitjana de més de quatre hores i mitja cada dia als mitjans de comunicació, igual que els adults, encara que els joves dediquen quaranta minuts més a Internet que els adults. A canvi, dediquen menys temps al consum dels mitjans de comunicació tradicionals: en concret, dues hores a la televisió, una hora a la ràdio i dotze minuts a la premsa.

“La dieta mediàtica i cultural dels joves” és el primer estudi de consum de mitjans que se centra únicament en els territoris de parla catalana i la conclusió principal, que el català perd força en el consum cultural i mediàtic dels joves, s’ha extret arran de 40.000 entrevistes festes a 4.531 joves de tots els Països Catalans. Aquests joves entrevistats són lingüísticament més competents que mai, ja que han estat formats en català, a més, les facilitats per mirar, escoltar i parlar en català són infinitament més importants ara que fa uns anys. Així i tot, la gent jove de Catalunya utilitza molt més el castellà que els adults en el consum de mitjans de comunicació.

Més preocupant és encara el cas del País Valencià i les Illes Balears on, segons l’estudi el consum de mitjans de comunicació en català és pràcticament inexistent en diaris i revistes i molt baix en ràdio i televisió. Segons el president de Fundacc, Salvador Cardús, aquest retrocés del català «en una generació més formada que l'anterior» resulta «molt amarg». Amb tot, el sociòleg té la impressió que les dades «són més el resultat de les ofertes que fa el mercat que no pas el resultat d'unes opcions lingüístiques ideològiques conscients voluntàries», cosa que explica que els dos idiomes s'equilibren força pel que fa a l'assistència a exposicions i a espectacles com el teatre o el circ.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

La llengua es un problema de tots, el que passa es que a n'aquesta terra hem deixat massa l'entrada de nous vinguts, primer van ser els castellanoparlants (foresters) i ara es l'emigracio de paissos llatinoamericans i altres, aix``o s'ha d'aturar, ells s'han d'integrar a nivell cultural i de llengua i els Mallorquins no canviar la llengua davant aquesta gent.

Anònim ha dit...

Jo crec que aquest comentari últim no té tota la raó. No son els nouvinguts els culpables de la situació actual. No son ells els que s'han d'integrar. Som nosaltres que els hem d'acollir i així facilitar la seva integració. Hem de fer que tenguin ganes d'aprendre la nostra llengua, que la creguin útil...
Però té raó en una cosa, els catalanoparlants no hauriem de canviar la llengua davant una persona que ens entén.

Garci